الثلاثاء، 20 مايو 2008

الدروس المستفاده

طبعا احنا لازم عشان نتطور اننا نستفيد من تجارب الاخرين و نبص عملوا ايه صح و ايه غلط .
القصه ان الاسبوعين اللي فاتو حصل حاجات كتير اوي في ميانمار و الصين بمعني اصح كوارث .
يعني حاجه بسيطه من عند ربنا كده اعصار راح معاه الالاف من البشر و كل يوم في ارقام جديده و الناس في العالم بتجمع مساعدات انسانيه و تحذيرات من منظمات الصحه بانتشار الامراض و الاوبئه و الالاف من المشردين و في نفس الاسبوع زلزال بقوه 7.4 ريختر و البيوت هناك تتحمل 7 ريختر بس و شوف اللي حصل مش عارف باين الرقم وصل ل 60000 قتيل صحيح ان نسبتهم متعديش 0.00004 (اربعه من ميت الف) بس الرقم كبير اوي .
ازاي احنا بقي كمصر نستفيد من اللي حصل في مواجهه الكوارث لو حصلت (لا قدر الله ) , فكل مره يحصل زلزال في اي مكان في العالم حتي لو فوق القمر الاخبار علي الاولي و التانيه بتجيب علي التليفون (زي الجزيره ما بتعمل من زمان) السيد رئيس معهد الزلازل بحلوان و تقعد المذيعه تسال فيه قال ايه عشان الشعب يطمن و الراجل كل مره يؤكد ان مصر بعيده عن حزام الزلازل و مفيش خوف و الكلام الفاضي ده.
يعني لو حصل زلزال ذي اكتوبر 1992 (انا كنت في الحضانه ساعتها و كنت مروح البيت 3:15 ) انا فاكر منظر عمري ما انساه ابدا ..... عجوز البيت واقع فوقه و متكوم في زاويه صغيره و الناس عماله تزعق و ناس لابسين برتقاني و الاخبار بتصور و بتحمد ربنا.
اللي انا عاوز اقوله ان لو حصل زلزال زي بتاع الصين و لا اللي بيحصل في تركيا و اليونان
هل احنا قادرين علي مواجهته من حيث الانقاذ و الاسعاف و الاعمار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعا انا متمناش ان حاجه تحصل زي كده بس لازم نكون واقعيين .
و التاريخ دايما مش في صالحنا في الحاجات دي و اشهر حاجه العباره .
اعتقد ان لازم التليفزيون يعمل برامج توعيه للمواطنين و دورات اسعاف و انقاذ لطلبه الكليات مثلا للتدريب علي مواجه اي كارثه محتمله الوقوع.
زي ما التلفزيون بيعمل كده مع اسال استشير و مصر بتتقدم بينا .




ليست هناك تعليقات: