الاثنين، 26 يناير 2009

قانون المرور اللي فارسني

النهارده عايز اوصل صوتي لاي حد من الهم اللي انا فيه و بالتاكيد سببه القانون الجديد للمرور
اولا انا اؤيد تماما القانون الجديد و معه في كل بند من بنوده الاساسيه التي لا خلاف عليها , مع اختلافي علي المثلث العاكس و شنطه الاسعافات.
ثانيا انا ليا و جهه نظر علي موضوع الحوادث الكتيره اللي بتوصل في بعض الاحيان الي 22 الف حادث في 2007 الا وهي ان هذه الحوادث عددها قليل جدا بما هو واقع بالطريق.
يعني كلنا عارفيين طرقنا شكلها ايه مجرد طريق اسفلت ممهد مع بعض الهبوط و الترييح مع الكثير من المطبات و العقبات المفاجئه امامك و يا تلبس فيها ياللي وراك يلبس فيك!
المهم انا اعتقد ان تعريف كلمه طريق سريع ام داخل المدن هو طريق ممهد مع تخطيط طولي لحارات متقطعه متصله بعض الاحيان عند المنحنيات و له خطين جانبيين مع اماكن لتصريف المياه و اناره مع عيون قط علي بدايه كل خط ونهايته بشرط ان تكون الماده المستعمله في التخطيط فسفوريه.
التعريف ده من عندي طبقا لما رأيته بالولايات المتحده الامريكيه اثناء زيارتي ليها.
و اظن انه تعريف بسيط عند خبراء المرور اللي بيقولوا عليهم خبرا
بس انا ليا استفسار هو وزير النقل السيد محمد لطفي منصور مارحش امريكا قبل كده , انا سمعت انه درس فيها يعني اكيد اتأثر بالثقافه المروريه الامريكيه مثلي تماما.
حكايه تأثري دي اكتشفتها في 20-10-2007 لما رجعت من امريكا اول مره و طلعنا علي الطريق الدائري ... بصراحه انا غمضت عيني من اللي انا شايفه بسبب السواقه مع اني كنت بسوق في مصر قبل مسافر و معايا رخصه و كله تمام و حتي انا مسوقتش في مصر الا بعد اسبوعين من رجوعي.
اللي فارسني بقي في موضوع القانون ان الحمد لله لا يوجد في مصر اي طريق او قانون للقياده بمعني ان كل واحد ماشي علي كيفه
سواق الميكروباص اللي ماشي في نص الطريق بالظبط و واخد الحارات ان وجدت في نص العربيه , سواق التريلا ماش علي الشمال و ساعات يجي علي اليمين و يقطع الطريق عشان عايز يلف الناحيه التانيه
المشكله مش في القانون المشكله في الناس اطبعوا علي كده , انه براحته في سرعته و لما هيجي اي كمين او رادار الناس هتحذره.
يعني انا الايام دي كنت بامتحن و علي الطريق كل يوم بين المحله الكبري و طنطا بشوف بلاوي تتدخل الناس كلها السجن خصوصا السير عكس الاتجاه علي طريق سريع من سواقيين النص نقل و بالليل طفي النور من الميكروباص و النص نقل.
و بعدين في ثقافه بينهم مثلا زي النهارده بيرصفوا مقام حاره من الطريق و الطريق مقسم الي حارتين و بعض التراب الذي يصلح للسير عليه جنب الاسفلت ,, فالطريق واقف و ببص ورايا لقيت الحارتين واقف فيهم 4 عربيات نعم طريق حارتين و 4 عربيات فيه واحد في نص الطريق بالظبط و واحد علي يمينه و واحد علي شماله و واحد علي التراب المذكور.
و طبعا الطريق واقف و قعدنا فيها بتاع تلت ساعه .. طيب لو كل واحد ملتزم بحارته يعني العربيات طابور ورا بعضها اظن ان العمليه هتكون اسرع.

دي نقطه في بحر المرور و الطرق في مصر و لنا تكمله ان شاء الله لعدم التطويل علي الساده الزوار

ليست هناك تعليقات: