الأربعاء، 18 يونيو 2008

عربيات الوزاره

انا مش هتكلم عن عربيات وزاره الاستثمار او الخارجيه و لكن عن الداخليه و كمان مش عربيات الوزير نفسه

لأ عربيات الاداره العامه للمرور



كنت رايح اطلع رخصه دوليه و عايزين بيان ان رخصتي المصريه سليمه ( اضحكوا لو سمحتوا )

المعامله شبه كويسه بس مش دي المشكله



المشكله اني الاقي علي الاقل 10 عربيات عليها بادج الاداره العامه للمرور بشريط اصفر علي عربيات سوداء بالكامل

العربيات دي ايه



( تويوتا كامري )



اه و الله تويوتا كامري من ام 570,000 ( فقط خمسمائه و سبعون الف جنيه )



اكيد في عربيات تانيه انا مشفتهاش بس اللي انا شوفتوا عربيات باجمالي 5 مليون و 700 الف جنيه مصري.



طب ليه ؟



التبذير ده كله مالها الاوكتافيا اللي الامناء اللي مبيعرفوش يقروا و يكتبوا راكبينها و مالها البيجو 307 و مالها حتي لو انت عايز تويوتا تبقي كورولا.

الكامري دي بعد السعر ده علي الاقل 2000 سي سي



يعني بتسحب بنزين بالعبيط و يرجعوا يقولوا مدعمينه و احنا خسرانين فيه كمان .



انا عندي اقتراح حلو اوي ( بعد اذنكوا )



ليه العربيات الكتيره دي متزودش بكمبيوترات و رادارت و تدوها للظباط يسوقوها في الشوارع بدل ما هما قاعدين في الاكمنه يقرفوا الناس.



الظابط من دول يمشي في الشارع هيظبط مخالفات كتير اوي من بتوع الميكروباص و الاتوبيس و التاكسي و الملاكي حتي.

الواحد منهم لو حد قفشوا من قفاه مش هيعمل غلط تاني .

لأن الاكمنه الثابته لو بتجيب 1000 جنيه في اليوم العربيه الواحده ممكن تعمل 5000 يوميا.

و بعدين الاكمنه الثابته كلنا متعودين عليها يعني يهنعدي من حواليها او طريق مختصر او معلش يا جماعه مش هقدر اكمل عشان الظابط اللي في الكمين ده رخم .


ده غير ان الانضباط هيعود للشوارع و مش هيبقي في ميكروباص بيقف يحمل في وسط الطريق و لا اي حاجه من اللي بتحرق الدم دي .
نعمل بأه زي الدول المحترمه زي امريكا و انا سمعت ان السعوديه بتعمل كده ( لو في حد سعودي ممكن يقولي اللي بيحصل لو سمح )
اعتقد ان الطلب ده سهل التطبيق و من شانه القضاء علي المخالفات تدريجيا و يمكن تطبيقه مع تطبيق قانون المرور الجديد....


هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

أفكارك ناضجة وأحييك على مدونتك